تبلیغات
نمازستان - خواص جسمانی نماز(4)
دوشنبه 30 فروردین 1389

خواص جسمانی نماز(4)

• نوع مطلب: تحقیق ،
• نوشته شده توسط: محمد خادمی

تاثیر نماز بر زخمهای گوارشی

  “ زخم معده ” و “ زخم اثنی عشر ” از شایعترین موارد مراجعه به پزشكان داخلی و جراحان ، به حساب می آید كه در بروز این مشكلات ، عوامل مختلفی ، دخیل دانسته شده است ، از جمله این اواخر وجود نوعی میكروب خاص (4) را در دستگاه گوارش عده زیادی از مبتلایان به زخمهای گوارشی ، در این مورد موثر می دانند .

 اما اعتقاد عامیانه ای در فرهنگ ایرانی وجود دارد ، كه مثلا وقتی مادرها یا مادربزرگ ها ، از شلوغی و آزار بچه ها و نوه های خویش ، به ستوه می آیند ، خطاب به آنها می گویند : بس است دیگر ! از دست تو زخم معده گرفتم !؟!

     كه صحت این صحبت عامیانه یعنی وجود ارتباط میان غم و غصه و بروز زخمهای گوارشی ، توسط منابع علمی جدید كاملا تایید می شود : “ مشاهدات بالینی طی سالیان دراز نشان داده است ، كه علایم زخمهای گوارشی ممكن است در اثر تغییرات هیجانی بیمار یا تجربه شرایط استرس زای مختلف ، شروع و یا تشدید شود ” (5)

     در راستای این فكر ، مطالعه ای كه روی هزاران نفر از افراد خوانده شده برای خدمت سربازی در ایالات متحده آمریكا ، انجام گرفته است ، نشان می دهد كه  زخمهای گوارشی بیشتر در افرادی پیدا می شوند كه نه تنها میزان ترشحات معدی ( بخصوص اسید معده ) در آنها بالاتر از حد طبیعی است ، بلكه دچار برخی واكنشهای هیجانی را در آنها برای ایجاد زخم گوارشی پدید می آورد .(6) در این مورد “ فرانس الكساندر ” به ترسیم شخصیت های خاصی از نظر روانی می پردازد كه بروز ، زخم های گوارشی ، اكثرا در آنها اتفاق می افتد.(7) و به این ترتیب این مجموعه نكات را باید در ایجاد تسكین روانی در مبتلایان به زخمهای گوارشی ، در نظر داشت .

     با این اوصاف می توان توجه كرد ، كه عوامل تسكین بخش روان ، ( به خصوص درصدر آنها عوامل مذهبی ) می توانند نقش عمده ای در كاهش دادن زمینه ابتلا به زخمهای گوارش ایفا كنند و در این مورد در كشور ما جای تحقیق ها و پژوهش های جامع آماری ، كه به مقایسه معنی دار میان نمازگزاران و تارك الصلوه ها ، در مورد میزان ابتلا به بیماریهای مورد بحث ، در طب روان تنی ، از جمله زخمهای گوارشی بپردازند ، به شدت خالی است .

 اما آنچه كه با استناد به شواهد نظری می توان استنتاج كرد ( یعنی با روشی كه نویسنده این مجموعه مقالات با توجه به امكانات محدود خود ، ناگزیر بدان بوده است ) این است كه “ نماز به عنوان یك واكسن قدرتمند در ایمنی بخشی در مقابل استرس ها و ناملایمات زندگی و ایجاد احساس امنیت روانی در اشخاص و به علاوه از آن مهمتر با ایجاد ثبات در شخصیت و برقرار كردن تعادل روانی ، می تواند ، اثر شگرفی بر همه مشكلات جسمی ، كه به شدت زیر نفوذ تاثیرات روانی ، هستند بگذارد ، كه ما نمونه هایی از این مشكلات را طی شماره های اخیر ، بررسی كرده ایم .

 

 

 

تاثیر نماز بر بیماری آسم

   “ آسم ” یكی از شایعترین بیماریهای انسان است ، به طوریكه شیوع آن در طب اطفال ، 5 تا 10 درصد كل كودكان تخمین زده می شود .” (8)  كه این بیماری در بسیاری از آنها تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می كند . بدین ترتیب كمتر كسی است كه  در دوران زندگی خود با بیماران مبتلا به آسم ، برخورد نكند و شاهد مشكلات مختلف آنان از جمله تنگی نفس ، سرفه مداوم ، خس خس سینه و .. كه گاهی به صورت حمله های شدیدی بیماری تظاهر می كنند نباشد.

     مطالعات علمی جدید بر گروههای سنی مختلف مبتلا به آسم ، نشاندهنده آن است كه در ایجاد بیماری آسم ، سه عامل برجسته ، مهمترین نقش را ایفا می كنند ، كه این سه عامل عبارتند از :

1. میكروبهایی كه وارد دستگاه تنفسی انسان می شوند ( عفونتها ) 2

2.  . عوامل حساسیت زا ، از جمله گردو غبار ، دود سیگار ، گرده گیاهان ، كه در مورد اشخاص مختلف   ممكن است این عوامل مختلف باشند .

3.  مسائل روانی از جمله اضطراب ، عصبانیت ، غم ، شادی ، تحقیر ، خنده و حتی انتظار خوشایند شركت در یك محفل اجتماعی مطلوب و به طور كلی استرس های حاد و مزمن.

1. اما نقش عوامل روانی از دیدگاه دیگری نیز ، توجه پزشكان را به خود جلب نموده است و آن “ تاثیر تلقین بر آسم ” است ، چرا كه در برخی از موارد تلقین می تواند ، موجب تسكین حمله های آسم شود :‌“ یك مثال مشهور در این مورد ، مربوط به پزشكی است ، كه مبتلا به آسم بود و برای گذراندن تعطیلات آخر هفته ، به هتل دورافتاده ای ، در یك منطقه ییلاقی رفته بود ، در نیمه های شب او با یك حمله شدید آسم از خواب بیدار شد و كورمال كورمال به جستجوی كلید لامپ برق بر آمد و وقتی كه از پیدا كردن آن عاجز شد ، ناامیدانه كفش خود را برداشت و قصد پنجره را كرد و وقتی وجود شیشه ای را احساس كرد ، آن را شكست و نفسهای عمیقی كشید و حمله آسمی او متوقف شد و شب آرامی را گذراند ولی صبح روز بعد ، او با وحشت زیاد ، دریافت كه بجای پنجره آینه را شكسته است !”

     با توجه به این قبیل شواهد است كه می توان آسم  را نیز جزو بیماریهای مورد بحث در طب روان تنی ، به شمار آورد و نتیجه گرفت كه چنانچه احساس امنیت روانی در بیماران آسمی ایجاد گردد و چنانچه مكررا در معرض تلقین های سازنده روانی ، قرار گیرند ، قدم بزرگی در تسكین بیماری آنها برداشته شده است .

     در شماره های گذشته این مجموعه مقالات به تاثیر نماز بر عفونت های تنفسی اشاره نمودیم و بدین نكته رسیدیم كه “ عفونت ” ها ( كه خود یكی از عوامل بر انگیزنده آسم می باشند بوسیله شستشوی مجرای تنفس در وضو تا حدی قابل كنترل هستند . این نكته را می توان در مورد سایر عوامل حساسیت زا ، مثل گرد و خاك و گرده گیاهان ( یعنی دومین عامل بر انگیزنده آسم ) نیز به نحوی صادق دانست . اما آنچه كه در مورد تاثیر نماز بر آسم ، غیر قابل انكار است ، تاثیر تنش زائی نماز و احساس امنیت روانی عمیقی است كه بر اثر آن حاصل می شود و بی شك اثر التیام بخش بزرگی بر بروز سومین گروه از عوامل برانگیزنده آسم ، یعنی عوامل روانی می گذارد .

 

 

     به خصوص كه تلقین های سازنده و زندگی بخش توأم با نماز (9) ، قابل مقایسه با آن گروه تلقین های روانی است كه گهگاه باعث تسكین آسم یا پیشگیری از بروز حملات آن می شوند .

     ضمنا دیدگاه ویژه نمازگزار به زندگی در دنیا و ثبات شخصیت او ( كه در شماره های آینده پیرامون آن بحث خواهیم كرد ) باعث می شود كه نمازگزار در مقابل افت و خیزهای غیر منتظره زندگی ، نه چندان شاد و نه چندان غمگین شود ، و در نتیجه به حذف آن گروه از تغییرات هیجانی كه مسبب تشدید آسم هستند ، از زندگی خود بپردازد .

 

 

تاثیر نماز بر حافظه و تمركز حواس

 

  امام محمد باقر (ع) : 

در نماز خود توجه و تمركز كامل داشته باش زیرا از نماز تو آن مقدار قبول می شود كه با توجه خوانده می شود .(7)

    تمركز  ( concentration) نه تنها شرط لازم ، بلكه در بسیاری موارد ، شرط كافی برای بسیاری از موفقیت های انسان است .

     عرصه كاربرد تمركز ، نه فقط در فعالیت های مادی و محسوس انسان ، بلكه گاهی تا حد مسائل ماورائی و مرموز هستی ، گسترده است . بدین معنا كه حتی عملیات محیر العقول مرتاضان هندی ، طریقه های پیشرفت و سیر و سلوك در مكاتب عرفانی و مذهبی شرق دور

( از جمله ذن بودیسم ، یوگا و .. ) راههای دیدن حقیقت اشیاء در مقابل نگاه كردن معمولی به آنها ، در تعالیم روانشناسانه و عارفانه دون خوان به كارلوس كاستاندا ، (8) روشهای كشف و شهود و مراقبه در سلسله های تصوف و عرفان اسلامی و ایرانی و بسیاری دیگر از مسائل معنوی از این قبیل ، تنها از طریق دست یافتن به درجاتی از “ تمركز ” قابل وصول می باشد .

     بعنوان مثال ، حتی در انواع ورزشهایی كه خاستگاه آنها در ممالك شرق دور می باشد ( از جمله ورزشهای رزمی مثل كاراته ، جودو ، ساواته ، كونگ فو و .. ) شرط اصلی برای موفقیت و پیشرفت برخورداری از “ تمركز ” می باشد . و از این رو بخش مهمی از تمرینات این ورزشها به “ تمرین تمركز ” اختصاص یافته است .

     اما در بعد فعالیتهای مادی و عادی روزمره انسان نیز “ تمركز حواس ” دارای نقش بسیار كلیدی است . از سردار افسانه ای فرانسویان ، “ ناپلئون بناپارت ” چنین نقل می كنند كه می گفت :

“ تنها زمانی موفق شدم كه به پیروزیهای بزرگ در عرصه سیاسی و نظامی دست پیدا كنم ، كه توانائی یافتم ، مغز خود را كشو بندی كنم !؟! و در مورد انجام هر كار تنها كشوی مربوط به آن را بگشایم و بر آن تمركز بدهم و سایر كشو های مربوط به دیگر كارها را ببندم . بدین معنا كه مثلا زمانی كه به حل یك مسئله جنگی مشغول بودم ، تنها كشوی مربوط به آن مسئله در ذهنم بیرون بود و تنها بر روی آن كار می كردم و در این زمان همه كشوهای مغزی دیگرم ، حتی كشوی مربوط به عشق “ ژوزفین ” بسته بود !”

     به همین قیاس ، چنانچه مثلا “ یك دانش آموز یا یك دانشجو ، بتواند موقع مطالعه دروس خود ، تنها بر همان موضوع درسی مورد مطالعه تمركز كند و از سایر افكار بر حذر باشد ، موفق خواهد شد كه به پیروزی های چشمگیری در زمینه تحصیلی دست یابد.  یا حتی یك كارمند ، یك كاسب ، یك بنا ، یك راننده و .. تنها زمانی در كار خود كاملا موفق خواهد بود كه از تمركز حواس كافی ، موقع كار خود ، برخوردار باشد و در اصطلاح مشهور حواسش به كارش جمع باشد .

     به این ترتیب با این مثالها می توان به اهمیت زاید الوصف جمع بودن حواس یا همان تمركز پی برد و توجه نمود كه چنانچه در امور مختلف و بخصوص در كارهای فكری ، باسلاح تمركز به میدان رفت و با توجه به رابطه تنگاتنگ حافظه و تمركز حواس ، دانسته های جدید را با نظم و ترتیب روی یكدیگر قرار داد ، قدم بزرگی در جهت تقویت حافظه نیز برداشته خواهد شد .

     مطالعات مختلف علمی و پژوهشی و نظریه پردازیهای گوناگونی نیز دردانش امروز ، در این مورد صورت پذیرفته است كه از آن جمله می توان به مطالعات “ گاردنر مورفی ” پیرامون   canalization  ( متوجه ساختن اندیشه و فعالیت به موضوعی معین)  اشاره كرد .(9)

     اما توصیه های مؤكد و متعددی كه در تعالیم اسلامی مبنی بر “ حضور قلب ” در نماز و برخورداری از اقبال و توجه كامل به نماز به ما رسیده است ، همگی دلالت بر آن  دارد كه نماز ارزشمند در درگاه الهی نمازی است كه با تمركز كامل و توجه دقیق به مضامین آن ، به جای آورده شود و نمازی است كه با تمركز كامل و توجه دقیق به مضامین آن ، به جای آورده شود و نمازی كه مسلسل و طوطی وار بدون حضور ذهن و قلب خوانده شود از ارزش بسیار كمی برخوردار است . و حتی در حدیث معصوم (ع) آمده است كه عابدی كه بدون فهم و درك ( و در نتیجه آن بدون توجه ) عبادت می كند ، همچون الاغ آسیاب است .(10) ( كحمار الطاحونه ) بدین ترتیب اقامه كننده حقیقی نماز ، با برخورداری از حضور قلب در عبادت های یومیه خویش ، در واقع “ تمركز حواس ” را بارها و بارها در طول یك شبانه روز ، تمرین می كند و از این جهت این صفت حسنه را در وجود خود ، ملكه می سازد تا با بهره بردن از آن در همه عرصه های زندگی ، موفقیت را در همه ابعاد ممكن نصیب خویشتن سازد .

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. مطالب علمی این مقاله از جلد سوم ترجمه فارسی كاپلان ـ سادوك ، صفحات 286 ـ 284 اقتباس شده است .

      2 .پرتوی از اسرار نماز ـ اثر حاج شیخ محسن قرائتی ـ صفحه 174

3. روانپزشكی لینفورد ـ ریس مقاله شخصیت ترجمه : دكتر حسن مرندی صفحه 63

4. از جمله مطالعات راث بندیكت و مارگارت مید درباره تاثیر اجتماع و فرهنگ بر شخصیت انسان

5.روانپزشكی لینفورد ـ ریس ،مقاله اختلالات پسیكوپاتیك ترجمه : دكتر احمد محیط ، صفحه 304

6...برای بررسی تاثیر نماز بر عوامل شیمیایی درونی شكل دهنده شخصیت رجوع كنید به “ تاثیر نماز بر تعادل ناقل های عصبی ” در ادامه همین مجموعه مقالات .

7. .  تعلیمات عجیب دون خوان ، سرخپوست عارف مكزیكی ، به كارلوس كاستاندا ،مردم شناس آمریكایی ، درباره یك مكتب غنی و منحصر به فرد عرفانی كه سابقه ای هزاران ساله در میان سرخپوستان آمریكای شمالی دارد موضوع حدود ده كتاب جنجال برانگیز است كه كاستاندا در اواخر قرن حاضر به رشته تحریر درآورده است . مجموعه این كتابها توسط مترجمین مختلف به فارسی ترجمه شده است .

 8. روانپزشكی كاپلان ـ سادوك  ترجمه : دكتر پور افكاری جلد 1 صفحه 553

9.سفینه البحار ، ذیل كلمه “عبد ” ( این نماز ، همان نمازی است كه شاعر در مورد آن سروده است :

غیر از خدا كه هرگز در فكر آن نبودی                هر چیز كز تو گم شد وقت نماز پیداست !

نکات پزشکی پیرامون نماز (9)

پزشكان اطفال ضرب المثل مشهوری بدین مضمون دارند كه “ كودكان ” هرگز بزرگسالان كوچك نیستند. بدین معنا كه عوالم روانی وحتی جسمی كودكان به كلی متفاوت از بزرگسالان است و جا دارد حتی آنها را نوع دیگر از انسان به ..

 

تاثیر نماز بر سلامت جسمی كودكان

 

  و أمر اهلك بالصلوه واصطبر علیها

و خانواده ات را به نماز و صبر نمودن بر آن امر كن   ( سوره مباركه طه ـ آیه شریفه 132 )

   پزشكان اطفال ضرب المثل مشهوری بدین مضمون دارند كه “ كودكان ” هرگز بزرگسالان كوچك نیستند. بدین معنا كه عوالم روانی وحتی جسمی كودكان به كلی متفاوت از بزرگسالان است و جا دارد حتی آنها را نوع دیگر از انسان به حساب آوریم و در بعد بررسی فواید پزشكی نماز ، نكات متعددی را به سلامتی كودكان ، جدای از بزرگسالان اختصاص دهیم. اما از آنجا كه بنا را بر اختصار گذاشته این تنها طی دو نكته و به گونه ای فهرست وار ، از برخی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم نماز بر سلامت جسمی و روانی كودكان ، سخن می گوییم .

     سلامت كودكان ، از آرزوها و ایده آلهای همه جوامع بشری است و از این رو مجامع بین المللی متعددی با قصد حمایت از سلامتی و كمك به پیشرفت كودكان ، بوجود آمده اند . اما آنچه كه كمتر مورد توجه همه این مجامع بوده است ، شاید توجه به نقش بی نهایت عمیق دستورات دینی در ایجاد سلامتی اطفال باشد .

     بعنوان مثال حدود دو دهه پیش ، مجامع علمی جهان ، شیرمادر را برای شیرخواران ، بی كفایت تشخیص دادند و اقدام به تهیه شیر خشكی كه گمان می بردند ، مفیدتر از شیر مادر است ، نمودند و انواع و اقسام شیر خشك را با تبلیغات وسیع بر له آنها و علیه شیر مادر ، به بازار فرستادند ، این در حالی بود كه از قرنها پیش در آیات استوار قرآن از جمله آیه شریفه 233 از سوره مباركه بقره و آیه 12 از سوره مباركه لقمان ، چند بار تاكید بر استفاده از شیر مادر ، آن هم تا دو سال شده بود . با این وجود بسیاری از مادران ( از جمله حتی مادران مسلمان ) ، گول تبلیغات علمی را خوردند و به كودكان خود به جای حیاتی ترین و سلامتی بخش ترین ماده غذایی كه توسط آفریدگار هستی تولید و توصیه شده بود ، شیر خشك بی خاصیت و بسیار مضر ساخت  انسانها را خوراندند .

     اما با پیشرفت بیشتر دانش و تجهیز بیشتر آزمایشگاههای علمی ، چند سال بعد برخی برتریهای شیر مادر ،روشن شد و این بود كه دامنه تبلیغ علیه آن محدود تر شد و علم نسبی بشر اعلام كرد : “ شیر مادر ، تا حداقل 6 ماه مفیدترین ماده غذایی برای كودكان است ” كه این دستور نیز هنوز ، با دستور قرآنی ، كمی متناقض به نظر می رسید ، تا این كه آخرین تلاشهای بشر برای شكافتن هر چه بیشتر محتویات شیر مادر و شناسایی اجزای آن به نتیجه رسید و كار بدانجا كشید كه سرانجام در سالهای اخیر ، علم به این حقیقت اعتراف كند كه : شیر مادر ، آن هم تا دو سال ، ضروری ترین ، اساسی ترین و حیات بخش ترین نیاز كودك به شمار می آید و محرومیت كودك از شیرمادر ، او را در معرض طیف بسیار وسیعی از بیماریهای جسمی و روانی ، قرارمی دهد . و آیات شكوهمند قرآن و فرمایشات معصومین (ع) در این مورد همچنان استوار و درخشان بر جای خود بود .(1)

     با این قیاس ، می توان نتیجه گرفت وقتی كه یكی از ساده ترین دستورهای قرآنی غنایی تا بدین حد مثلا “ در تامین سلامت كودكان دارد ، دستورات مؤكد و مكرر آن ( مثل نماز ) دیگر تا چه پایه ای مفید و سودمندند .

     واقعیت این است كه سودمندی “ نماز در سلامت جسمی كودكان ، بوضوح قابل مشاهده است . از جمله این كه با پایبندی به نماز در جامعه می توان به راحتی با آن گروه از بیماریهای مادرزادی بسیار شایع در نوزادان كه بر اثر فسادهایی مانند اعتیاد ، الكلیسم ، بیماریهای مقاربتی و .. بوقوع می پیوندد ، وداع نمود . “ كودك آزاری “ كه بخش مهمی از علل بستری و مراجعه كودكان به مراكز پزشكی و روانپزشكی را تشكیل می دهد ، در پرتو نماز و در جامعه نمازگزار ، بی معنی به حساب می آید . عفونت های گوناگونی كه در كودكان ایجاد بیماری می كنند توسط نماز تعدیل می شوند بعنوان مثال به اثبات رسیده است كه بخش مهمی از مرگ و میر نوزادان در بدو تولد به دلیل تماس با بدن آلوده اطرافیان ( از جمله دستهای آنها ) است . كه طهارت دائمی ناشی از نماز می تواند یك عامل مهم پیشگیری از این قبیل مرگها باشد . كه اگر به این قبیل مثالها ، فواید دیگری ناشی از زندگی یك كودك ، درر خانواده های مذهبی را ، اضافه بكنیم ، مثلا “  به سنت حسنه ختنه اطفال ، كه خطر عفونتهای ادراری را در آنها تا یكصد برابر ، كاهش می دهد و یا عادت پیدا كردن به مسواك و .. را اضافه نماییم خواهیم دید كه چگونه تعالیم اسلامی ، كودكان را در معرض سلامتی جسمانی قرار می دهد. یا این كه آموزش وضو به كودكان ، كه در واقع نوعی آموزش پاكیزگی و طهارت به آنهاست و از آنجا كه بخش عمده ای از بیماریهایی عفونی شایع در اطفال از جمله حصبه ( تیفوئید ) ، فلج اطفال ، هپاتیت  A و .. از طریق مدفوعی ـ دهانی  ( Fecal  - Oral) انتقال می یابند ، می توان با بهره از طهارت ناشی از نماز ، از میزان بروز و شیوع این بیماریها به شدت كم نمود ، همانطور كه امروزه در ممالك پیشرفته غربی ، آموزش شستن دستها قبل از صرف غذا ( كه اتفاقا “ با اوقات نماز ، تقریبا ” مقارنت دارد ) از اصول اولیه ای است كه به اطفال ، در مدارس ابتدایی ، آموزش داده می شود .  

     علاوه بر محاسن جسمی بسیار متعددی كه از زندگی یك كودك در یك خانوداه مومن و نمازگزار ، برای او حاصل می شود ( از جمله این كه مادر با تقوی و مومن كودك ، با اقتدای به قرآن و سخن معصومین (ع) كودكش را تا دو سال كامل شیر می دهد و این وظیفه بی نهایت بزرگ را به بهانه های پوچ و واهی ، از جمله اشتغال در بیرون منزل و .. رها نمی كند و در نتیحه كودك خود را در مقابل طیف بسیار وسیعی از بیماریهای مرگبار جسمی و روانی و انحرافات و اعتیادات و .. در آینده ایمن و واكسینه می كند ) (2) . می توان بدین نكته مهم نیز توجه نمود كه ملكه شدن عادت حسنه نماز ،در كودك صرفنظر از عظمتهای عبودی بیشمار آن و صرفا ” از دیدگاه پزشكی ، به خاطر محاسن بهداشتی و طبی بیشماری كه بر نماز مترتب است ( و ما به قسمت كوچكی از آنها در این مجموعه مقالات اشاره كرده ایم ) سبب خواهد شد كه همه این محاسن بیشمار در آینده ،كودك را همراهی كند و او را در راه ساختن زندگی سالم و موفق یاری دهد .

 تاثیر نماز بر درمانهای راز وارانه

 

  یا من اسمه دوائ و ذكره شفاء و طاعته غناء

   در شماره های گذشته از “ تلقین ” سخن گفتیم و بیان نمودیم كه چگونه ممكن است “ تلقین ” سبب به بار آمدن نتایج كاملا غیر منتظره و غیر قابل توجیه با منطق گردد و از آنجا به “ نماز ” و تلقین های سازنده توأم با آن اشاره نمودیم گفتیم چگونه آن چیز كه انسان ، به خاطر طلب نمودن آن از خدا ، نماز می گذارد و در راه طلب ، به نماز خود ، توجه می كند و با توجیه علمی آن چیز كه انسان بوسیله “ نماز ” به خود تلقین می نماید ، به طرز اعجاب انگیزی برای او حاصل خواهد شد . اما وجود درمانهای رازوارانه و درمانگری بدون توجه و اطلاع از مسائل پزشكی نیز از پدیده های مسلم و قابل قبول برای دانش بشری است كه سوابق دیرینه دارد و با پدیده تلقین ، توجیه می شود .

     از آن جمله می توان به روشهای شفابخش جادویی و مذهبی یونان باستان اشاره كرد و معجزات درمانی و شفای بیماران صعب العلاج یا لاعلاج كه در معبد “ اسكولاپیوس ” واقع در “ اپیدوروس ” به وقوع می پیوست را ذكر نمود .(6)

     در سرتاسر قرون وسطی نیز ، مردم اروپا ، برای معالجه بیماریهایشان به قدیسین و كلیسا متوسل می شدند .

     مثلا “ برای امراض چشمی خود از قدیس “ كلار ” و برای طاعون از قدیس “ رالف ” مدد می جستند و یا برای مرض بواسیر به قدیس “ فیاكر ” و یا حتی برای درمان “ سل ” به پادشاهان خود !؟! پناه می بردند و در اكثر موارد نتایج درخشان درمانی به دست می آوردند !

     علاوه بر آن “ شخصیت های عابد و پارسا ، گاهی فقط به اعتبار نام و تاثیر ساده كلمات ، موفق به درمانهای بسیار چشمگیری می شوند كه ممكن است به دخالت غیبی ، نسبت داده شود ” (7)

     قبول این موضوع به ظاهر غیر عقلانی و غیر قابل توجیه با منطق ، آن قدر عمومیت دارد ، كه حتی در آثار ادبی و فلسفی عقل گراترین نویسندگان دنیا تایید شده است ( برای نمونه رجوع كنید به رمان “ سرگیوس پیر ” اثر “ لئون تولستوی ” ) .

  در تاریخ اسلام و ایران نیز تا به امروز موارد بیشماری از درمانهای رازوارانه ، از شفای بیماران غیر قابل علاج و رو به مرگ ، در امامزاده ها و مساجد گرفته ، تا درمانگری توسط شخصیت های مذهبی اعم از علمای دین یا مشایخ صوفیه و یا حتی گروهی خاص كه در اصطلاح عوام “ نظر كرده ” خوانده می شوند ، می توان سراغ گرفت. شاید مشاهده تعدد این قبیل درمانهای عجیب باعث شده بود كه مولانا (ره) با اطمینان ، فریاد بزند : “ من قاعده درد و دوا می شكنم ” !

     این موضوع ، هر چند گاهی به انگیزه سود جویی و استحمار مردم انجام گرفته و در واقع به شارلاتان بازی ! تبدیل شده است ، اما موارد متعددی را كه مورد تایید “ علم و دین ” می باشد را نیز در بر می گیرد .  چرا كه ، همانطور كه گفته شد ، علم پزشكی ” این مقولات را بوسیله پدیده نیرومند تلقین ، توجیه می كند (8) و از طرفی در “ دین ” ضمن اعتقاد به قدرت بی انتهای الهی و ممكن بودن هر غیر ممكن بشری ، برای ذات اقدس خداوند ، می توان با اطمینان كامل ، شفای هر دردی ، و لو لا علاج را از او خواست ودر درمان هر بیماری كه حتی پزشكان از كنترل آن ، عاجز مانده اند ، از رحمت بیكرانه اش ، بهره جست .

     با این دیدگاه ، چنانچه پزشكان به مادری بگویند كه : دیگر از دست ما برای فرزندت هیچ كاری ، ساخته نیست ! همه چیز به پایان نرسیده است ، بلكه همان خدائی كه پزشكان در درمان بیماران علاج پذیر ، وسیله انتقال رحمت و شفای اویند ، قادر است چنانچه اراده كند وسایل و واسطه های دیگری كه چه بسا غیر مادی هم باشند برای درمانگری كودك دردمند بر انگیزد.  اما جایگاه “ نماز ” در بروز این چنین درمانهای “ غرق در رمز و راز ” جایگاه ویژه ای است .

     چه بسیار است شرح روایات زندگی آنان كه با دخیل شدن به درگاه نورانی ائمه دین (ع) و به خصوص حضرت ثامن الائمه ، السلطان ابو الحسن علی بن موسی الرضا (ع) و پس از اقامه نمازهای طولانی و عجز و لابه بسیار به بارگاه حضرت باریتعالی یا با واسطه قرار دادن حضرت امام زمان (عج ) ، چننان از سلطه مرگبار بیماریهای پیشرفته نجات یافته اند ، كه زبان و قلم از توصیف آن قاصر و دانش پزشكی از كشف ماهیت آن ، انگشت به دهان است !

     بدین ترتیب آن زمان كه همه درهای علم و طبابت ، بر روی انسانهای دردمند و ناتوان ، بسته می شود و علم از نقص نسبی خود ، شرمسار می گردد تنها شكوهمند ترین جلوه “دین ” یعنی نماز است كه قادر خواهد بود ، دروازه هایی بزرگ از رحمت الهی را بر بنده علیل و بیمار بگشاید و شفایی شگفت انگیز ، هدیه اش كند . چرا كه “ نماز ” تكرار اسم كسی است كه اسمش دواست و ذكر دائمی همو ست كه ذكرش شفاء .


نظرات() 



What is a heel lift?
دوشنبه 27 شهریور 1396 06:23 ق.ظ
Hi to every single one, it's actually a nice
for me to pay a visit this web page, it contains useful Information.
manicure
چهارشنبه 23 فروردین 1396 06:32 ب.ظ
Just wish to say your article is as astounding.

The clearness in your post is just nice and i could assume you're an expert on this subject.
Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep
up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر