تبلیغات
نمازستان - نماز در قرآن و حدیث
یکشنبه 22 فروردین 1389

نماز در قرآن و حدیث

• نوشته شده توسط: محمد خادمی

فصل هفدهم

آداب رکوع و سجود:

1 ـ پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله : همانا من از قرائت [ قرآن ] در ركوع و سجود ، نهى شدم. پس در ركوع، خداوند را بزرگ بشمارید و در سجود، بسیار دعا كنید ، كه سزاوار برآورده شدن است.

2 ـ ابوبكر حضرمى: امام باقر علیه السّلام فرمود: مى دانى حدّ ركوع و سجود چیست؟ گفتم: نه . فرمود: در ركوع سه مرتبه «سبحان ربى العظیم و بحمده» مى گویى و در سجود سه مرتبه «سبحان ربّى الاعلى و بحمده» . پس هر كس یكى كمتر بگوید، یك سوّم نمازش را نیاورده است و هر كس دو تا كمتر بگوید دو سوّم نماز را كم گذاشته است و هر كس تسبیح نكرد، نمازى ندارد.

3 ـ برید عجلى: به امام باقر علیه السّلام عرض كردم: كدامیك بهتر است؟ قرائت بسیار یا طول دادن ركوع و سجود؟ فرمود: طول دادن ركوع و سجود در نماز ، بهتر است . آیا گفته خداى جلّ جلاله را نشنیده اى: « پس آن اندازه كه مى توانید از آن (قرآن) بخوانید و نماز بر پا دارید» . منظور از برپا داشتن نماز، تنها طول دادن ركوع و سجده است.

4 ـ امام باقر علیه السّلام : هر كس در ركوع و سجود و قیامش بگوید : «خداوند بر محمّد و خاندانش درود فرستد» خداوند (پاداشى) همچون ركوع و سجود و قیام برایش مى نویسد.

5 ـ امام صادق علیه السّلام : از خداوند پروا كنید و ركوع و سجود را نیكو بیاورید.

6 ـ زراره: از امام صادق علیه السّلام شنیدم كه مى فرمود: سه چیز است كه اگر شخص با ایمان بداند، سبب افزایش عمر وپایدارى نعمتش مى گردد. گفتم: آن ها چیستند؟ فرمود: ركوع و سجودش را در نماز طول بدهدو...

7 ـ امام صادق علیه السّلام : هنگام نشستن در نماز، بر طرف راستت منشین، بلكه بر چپ بنشین و در سجده، كف دستت را برزمین بگستر و در ركوع برآمدگى زانوانت را در كف دستانت بگیر.

8 ـ هشام بن سالم: از امام صادق تسبیح در ركوع وسجود را پرسیدم، فرمود: (نمازگزار) در ركوع مى گوید: «سبحان ربى العظیم» و در سجود مى گوید: «سبحان ربى الاعلى». تعداد واجبش یك تسبیح، سه بار سنّت و فضیلت در هفت بار است[1].

9 ـ معاویه بن عمار: به امام صادق علیه السّلام عرض كردم: مختصرترین تسبیح در نماز چیست؟ فرمود: سه تسبیح شمرده مى گویى: «سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله».

10 ـ عبد الله بن سلیمان: از امام صادق پرسیدم كسى در ركوع یا سجود نماز واجب ، پیامبر را یاد مى كند، در همان حال صلوات بفرستد؟
فرمود: بلى ، همانا صلوات بر پیامبر خدا همچون تكبیر و تسبیح مى باشد و آن ده حسنه است ، كه هجده فرشته براى رساندنش بر یكدیگر پیشى مى گیرند .

11 ـ سماعه: از ایشان [2] پرسیدم آیا ركوع وسجود در قرآن نازل شده است؟ فرمود: بلى، گفته خداى جلّ جلاله : «اى ایمان آورندگان ، ركوع و سجود كنید». پس گفتم: حد ركوع و سجود چیست؟ فرمود: آنچه از ركوع كفایت مى كند ، سه تسبیح است . مى گویى: سبحان الله، سبحان الله، تا سه بار و هر كس كه توان طول دادن ركوع و سجودش را دارد، آن دو را تا آنجا كه مى تواند با تسبیح و ستایش و بزرگداشت خداوند و دعا و زارى طول بدهد كه بنده در سجده از هر وقت دیگر به پروردگارش نزدیكتر است. و اما امام هنگامى كه براى مردم اقامه جماعت مى كند ، سزاوار نیست كه نماز را با آنان طول بدهد ؛ زیرا در میان مردم، اشخاص ناتوان و گرفتار هستند؛ همانا پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله هنگامى كه با مردم نماز مى خواند بر آنان سبك مى گرفت[3] .

12 ـ زراره: هر گاه زن به نماز مى ایستد ، دو پایش را كنار هم مى نهد و میان آن دو فاصله نمى دهد و دستانش را به سبب پستانهایش به سینه مى چسباند و در ركوع، بر بالاى زانوانش و رانش مى نهد تا زیاد خم نشود و سرینش بالا بیاید. در نشستن بر سرین بنشیند و نه آنگونه كه مرد مى نشیند و هنگامى كه به سجده مى رود زانوانش را پیش از دستانش بر زمین مى گذارد و سپس چسبیده به زمین سجده مى كند، در نشستن رانهایش را به هم مى چسباند و زانوانش را از زمین بلند مى كند و هنگام برخاستن نرم و آهسته برمى خیزد و نخست سرینش را بلند نمى كند.

13 ـ امام رضا علیه السّلام : اگر گفته شود: چرا تسبیح و ركوع و سجود واجب شده است؟ گفته مى شود: به چند علت، از جمله اینكه بنده با افتادگى و فروتنى و بندگى و پرهیز و خوارى و سرشكستگى و تواضع و نزدیكى به پروردگارش، به تمجید و تقدیس و بزرگداشت و سپاسگزارى آفریننده و روزى دهنده اش مى پردازد، و براى اینكه تسبیح و سپاسگزارى نیز بكند ، همانگونه كه تكبیر و تهلیل كرده است و همچنین دل و ذهنش را به یاد خدا مشغول دارد و فكر و خیال و آرزوهایش ، او را به سوى غیر خدا نكشاند[4].


پانوشت ها


(1) در نقل عوالى اللآلى چنین آمده است: «هفت بار افضل است» .
(2) دانشمندان حدیث شناس به اینگونه احادیث «مضمر» مى گویند، زیرا راوى، گوینده سخن را با ضمیر یاد كرده است. تحقیقات گسترده، گوینده برخى از این احادیث را معین كرده است كه در اینجا به احتمال فراوان امام صادق علیه السّلام مى باشد .
(3) «استبصار» فقط از ابتداى حدیث تا «سه بار سبحان الله» را آورده است.
(4) در «عیون اخبار الرضا علیه السّلام » چنین آمده است: «چرا تسبیح در ركوع و سجود واجب شده است؟» و این درست تر مى نماید.


نظرات() 



manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:26 ب.ظ
WOW just what I was looking for. Came here by searching for نماز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر