تبلیغات
نمازستان - نماز در قرآن و حدیث
دوشنبه 23 فروردین 1389

نماز در قرآن و حدیث

• نوشته شده توسط: محمد خادمی

فصل بیست و چهارم

کلیات آنچه شایسته نمازگذار نیست:

1 ـ امام علىّ علیه السّلام : هیچیك از شما، سست و خواب آلود به نماز نایستد و به خود نیندیشد كه همانا در پیشگاه پروردگارش جلّ جلاله مى باشد. و براى بنده از نمازش تنها آنچه با دلش به آن توجه داشته، مى ماند.

2 ـ امام باقر علیه السّلام :
هنگامى كه در نماز ایستاده اى به نمازت توجه كن ، كه تنها آنچه بدان توجه دارى برایت حساب مى شود و در آن با دست و سر و ریشت بازى نكن ، با خود سخن مگو، خمیازه مكش و دستان و سینه ات را كشیده و باز مكن ، دستانت را بر هم مگذار كه این كار مجوس است[1]. بر دهانت چیزى مبند، خود را جمع نكن ، بلكه باز كن همانگونه كه شتر باز مى كند، بر كف پاهایت منشین و ساعدهایت را بر زمین مگستران ، انگشتانت را مشكن ، كه همه این ها كم گذاشتن از نماز است.

3 ـ قاضى نعمان
از امام صادق علیه السّلام : ایشان خمیازه و دستها را كشیدن و سینه باز كردن را در نماز ناپسند مى شمرد[2]. خمیازه و دست و سینه بازكردن به جهت كسالت عارض مى شوند و قصد آن و انجامش نهى شده است و خمیازه بى قصد هم مى آید . پس هر كس به آن گرفتار شد و نتوانست خود را نگه دارد ، دستش را بر روى دهانش بگذارد و جلوى آن را بگیرد و آن را تكرار نكند و طول ندهد.

4 ـ امام صادق علیه السّلام :
هنگامى كه به نماز ایستادى بدان كه در پیشگاه خداوندى و اگر او را نمى بینى، بدان كه او تو را مى بیند. پس به نمازت توجه كن و آب بینى و دهان مینداز و انگشتانت را نشكن و هنگام ایستادن دستانت را بر پشتت قرار مده[3]، كه گروهى به جهت انگشت شكستن و دست بر پشت نهادن، كیفر شدند .

5 ـ در فقه الرضا آمده است :
هرگاه خواستى به نماز برخیزى، سست و خواب آلود و شتابان و بازى كنان بر نمى خیزى، بلكه آن را با آرامش و وقار و درنگ به جا مى آورى و فروتن و افتاده باش، فروتن و افتاده براى خداى جلّ جلاله با هاله اى از بیم و هراس، امیدوار و بیمناك، همراه با آرامش و ترس و احتیاط. پس در پیشگاه او همچون بنده گناهكار فرارى در پیش اربابش بایست. پاهایت را در یك ردیف قرار ده و خود را راست نگه دار و به راست و چپ روى مگردان گویا كه او را مى بینى كه اگر تو او را نمى بینى، او تو را مى بیند. با ریشت و هیچیك از اندامت بازى مكن و انگشتانت را مشكن و بدنت را مخاران و به بینى و یا لباست مشغول مشو و در حالى كه بر دهانت چیزى بسته اى، نماز مخوان. و براى زنان جایز نیست كه با نقاب نماز بخوانند.
هنگام ایستادن ، دیده ات به سجده گاهت باشد و اظهار بى تابى و بى قرارى و ترس كن و با این حالت به سوى خداى جلّ جلاله ، اشتیاق نشان بده و سنگینیت را گاه بر این پا و گاه بر دیگرى مینداز و همچون كسى كه آخرین نمازش را مى خواند، نماز بگزار ، گویى مى بینى كه دیگر هرگز نماز نمى خوانى. بدان كه در پیشگاه (خداى) جبّارى، با هیچ چیز بازى مكن و در خود فرو مرو و دلت را خالى ساز و به نمازت مشغول باش و دستانت را رها كن و بر رانهایت بنه.
به هنگام آغاز نماز، تكبیر بگو و دستانت را تا روبروى گوشهایت بالا ببر و انگشتان شست را از برابر گوشهایت مگذران و در نماز واجب دستانت را آن اندازه بالا میاور تا از سرت بگذرد، گرچه در نماز مستحب و وتر اشكالى ندارد.
هنگامى كه ركوع كردى برآمدگى زانوانت را با كف دستانت در بر گیر و انگشتانت را از هم باز كن و پس از سر بر داشتن از ركوع، راست بایست تا همه مفصلها به جاى خود برگردند. سپس سجده كن و پیشانیت را بر زمین بنه و كف دستانت را بر خاك بگذار و انگشتانت را به هم بچسبان و آن ها را رو به قبله قرار بده.
هنگام نشستن بر سمت راست بدنت منشین، بلكه آن را بلند كن و بر سرینت بنشین و در نمازت، خمیازه مكش، آروغ مزن و با تمام سعى و توان، از آن دو مانع شو و هنگامى كه عطسه كردى بگو : سپاس مخصوص خداوند است و بر سجده گاهت پا مگذار و پس و پیش مرو و در حالى كه یكى از دو پلیدیها (بول و غائط) در تو هست، نماز مخوان و اگر در نماز فشارى احساس كردى، نماز را رها كن، مگر اینكه بتوانى بر آن صبر كنى بدون اینكه به نمازت زیانى برساند. و با همه دلت به خداوند روى آور تا خداوند به تو روى آورد.
و وضو را كامل بگیر و پیشانى را بر خاك بمال ، هنگامى كه به نمازت روى آورى، خداوند به تو روى مى آورد و هنگامى كه روى گردانى، خدا نیز از تو روى مى گرداند.


پانوشت ها


(1) در متن حدیث «لا تكفّر» آمده است كه به دو معناست : گذاشتن دستى بر دست دیگر و خم كردن بدن هنگام ایستادن پیش از ركوع .
(2) گویى قاضى نعمان، مضمون حدیث را نقل به معنا كرده و بیانى بر آن افزوده است.
(3) در متن حدیث «لا تورّك» آمده است. تورّك دوگونه است ، یكى مستحب و دیگرى مكروه است: گونه مستحب چنین است كه بر سرین چپ مى نشیند و هر دو پایش را از زیر خود ، خارج مى سازد، پاى چپ را بر زمین و روى پاى راست را بر كف پاى چپ مى نهد و نشمینگاهش را به زمین مى رساند و تورك مكروه آن است كه در حالت ایستادن در نماز، دستانش را بر سرین خود بگذارد كه از آن در حدیث نهى شده است. ورك به بالاى ران گفته مى شود: «سرین».


نظرات() 



corettawebster.hatenablog.com
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:07 ق.ظ
I have to thank you for the efforts you have put in penning this blog.
I really hope to see the same high-grade content by
you later on as well. In truth, your creative writing
abilities has motivated me to get my very own site now ;)
combativemadnes07.snack.ws
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 12:52 ق.ظ
I create a leave a response each time I appreciate a article on a website or
I have something to valuable to contribute to the conversation. It
is caused by the sincerness communicated in the article I
read. And on this article نمازستان - نماز در قرآن و حدیث.
I was actually excited enough to drop a comment :) I do have a
couple of questions for you if you usually do
not mind. Is it simply me or do a few of these responses look as if they
are left by brain dead visitors? :-P And, if you are writing on other online social sites, I'd like to follow anything fresh you have to post.
Would you list all of your public sites like your Facebook page, twitter feed,
or linkedin profile?
BHW
سه شنبه 29 فروردین 1396 05:49 ب.ظ
Awesome! Its genuinely amazing post, I have got much clear idea concerning from this paragraph.
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 04:34 ق.ظ
Can I simply just say what a comfort to uncover someone
who actually knows what they're talking about
on the net. You certainly realize how to bring an issue to
light and make it important. More people must check this out and understand this side of your story.
It's surprising you aren't more popular given that you surely possess the gift.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر